علت سقوط هواپیمای مسافربری اکراینی + عکس و فیلم-راهبرد معاصر
ماجرای شلیک موشک پدافند هوایی

علت سقوط هواپیمای مسافربری اکراینی + عکس و فیلم

اعلام علت سقوط هواپیمای مسافربری اکراینی پس از سه روز تکذیب اصابت موشک باعث تعجب و تاسف افکار عمومی شده است.
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۲۱ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 11
کد خبر: ۳۳۱۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر؛  سقوط هواپیمای مسافربری اکراینی در بامداد روز چهارشنبه 18 دی 98 موجب بهت و تاسف شهروندان و مسئولان شد و اخبار ضد و نقیضی درباره مشکلات فنی یا اصابت موشک پدافند هوایی به این هواپیما منتشر شد اما بلافاصله موضوع تکذیب شد. زمانی ابعاد فاجعه گسترده تر شد که پس از دستور مقام معظم رهبری به ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر بررسی دقیق موضوع و اطلاع رسانی دقیق به مردم، مشخص شد تکذیب های سه روزه توسط مقامات رسمی و رسانه ها ناشی از بی اطلاعی آنها بوده و ماجرای ساقط شدن هواپیمای 737 با اشتباه انسانی و هدف قرار گرفتن توسط سامانه پدافند هوایی سپاه صحیح بوده است.

 

سقوط هواپیمای مسافربری

 

چنین شرایطی کشور را در شرایط بدی قرار داد و باعث بدبینی به مقامات رسمی و نظامی کشور در داخل و خارج شد. چرا که سه روز با قاطعیت اصابت موشک به این هواپیما تکذیب شده بود و مطالب بسیاری درباره سناریوهای دشمن مبنی بر تحت شعاع قرار دادن شهادت سپهبد قاسم سلیمانی به دست آمریکای ها در عراق و حمله قاطعانه موشکی سپاه به پایگاه نظامی عین الاسد طرح شد.


شکی نیست که عملیات روانی دشمن بلافاصله پس از عقب نشینی ترامپ از مواجهه مستقیم با ایران آغاز شد و نشانه ها و مستندات بسیاری درباره آن وجود دارد اما با این ناهماهنگی پیش آمده آیا می توان اعتماد مخاطب را کسب کرد که این یک اشتباه در رده های پایین بوده و مقامات رسمی از آن اطلاع نداشتند.


پیگیری های راهبرد معاصر نشان می دهد لااقل مقاماتی که ما به آنها مراجعه داشتیم به هیچ عنوان از جزئیات حادثه اطلاع نداشتند و بر اساس تکذیب واحد نظامی مورد نظر اقدام به رد گزینه اصابت موشک به هواپیمای مسافربری کردند و اکنون این اشتباه و قصور خطیر واحد مربوطه کل کشور را در افکار عمومی داخلی و بین المللی در شرایط بغرنجی قرار داده تا جایی که نماینده ایران در سازمان ملل متحد مجبور شده تا از اظهارات پیشین خود درباره علت سقوط هواپیما عذرخواهی کند.


فضای مجازی هم پر شده از ابراز تاسف مردم نسبت به دروغگویی رسانه ها و مسئولان و چقدر دشوار است برای آنها باور اینکه تا این میزان ممکن است ناهماهنگی وجود داشته باشد.

 

عکس سقوط هواپیما

 


 

علت سقوط هواپیمای مسافربری اکراینی

سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک نشست خبری فوری علت سقوط هواپیما را به صورت شفاف توضیح داد که سرفصل و فیلم آن به این شرح است:

 

  • بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اوکراینی آرزوی مرگ کردم
  • ای کاش می‌مردم و چنین سانحه‌ای را شاهد نبودم
  • ما یک عمر خودمان را پیش‌مرگ مردم کردیم
  • گردن ما از مو باریک‌تر است و هر تصمیمی مسئولان بگیرند مطیع اجرای آن هستیم
  • نچه در بررسی‌های ما انجام شد شب حادثه وضعیت آمادگی را در سطح جنگی قرار دادند و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود.
  • در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شد. یعنی اولین سامانه‌های که در محدوده‌ی غرب تهران مستقر می‌شود، این حادثه توسط آن رقم خورده است
  • سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی بودند یعنی فقط کافی است یک شستی را شما فشار بدهید.
  • مصاحبه‌ای هم با این اپراتور انجام شده که پخش خواهد شد و او اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که آسمان کشور از پروازها متوقف شود یعنی اصطلاحاً «کلیر» شود.
  • در آن لحظاتی که این اتفاق می‌افتد این سامانه مواجه می‌شود با هدفی در ۱۹ کیلومتری که «کروز» تشخیص داده می‌شود
  • صبح چهارشنبه از حادثه مطلع شدم و حدسم این بود که هواپیمای خود را زدیم
  • ستاد کل نیروهای مسلح درباره این حادثه، قرنطیه کرده بود (به لحاظ اطلاع رسانی)
  • صبح جمعه همه مشخص شد.
  • من در اولین ساعت هایی که مطلع شدم (صبح چهارشنبه) به مقامات بالاترم اطلاع دادم
  • مقامات هواپیمایی کشوری تقصیر ندارند ما تقصیر داریم
  • هواپیما در مسیر خود بوده است

 

 

همچنین طبق اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح، علت سقوط هواپیمای مسافربری اکراینی اشتباه انسانی در سامانه پدافند هوایی و هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری به جای پرنده دشمن به صورت سهوی بوده است که متن کامل آن به این شرح است:


ملت شریف و انقلابی ایران اسلامی؛
درپی وقوع حادثه دلخراش سقوط یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی کشور اوکراین در نخستین ساعات صبح چهارشنبه۹۸/۱۰/۱۸ و در بحبوحه تهاجم موشکی به پایگاه آمریکای جنایتکار و احتمال تاثیر اقدامات نظامی در این حادثه، ستاد کل نیروهای مسلح بلافاصله به منظور بررسی این احتمال اقدام به تشکیل هیأت بازرسی متشکل از کارشناسان فنی و عملیاتی، مستقل از سازمان هواپیمایی کشوری نمود که نتایج بررسی شبانه‌روزی و دقیق این هیأت به استحضار ملت شریف ایران می‌رسد:


۱- در پی تهدیدهای رئیس جمهوری و فرماندهان نظامی آمریکای جنایتکار مبنی بر هدف قرار دادن تعداد زیادی از اهداف در خاک جمهوری اسلامی ایران در صورت انجام عملیات متقابل و نظر به افزایش بی سابقه تحرکات هوایی در منطقه، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به منظور پاسخگویی به تهدیدات احتمالی در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گرفتند.


۲- در ساعات پس از انجام عملیات موشکی، پرواز های جنگی نیروهای تروریست آمریکایی در پیرامون کشور افزایش یافته و برخی اخبار نیز از مشاهده ی اهداف هوایی به سمت مراکز راهبردی در کشور به واحدهای دفاعی واصل و اهداف متعددی در برخی صفحات رادار مشاهده شد که موجب حساسیت بیشتر در مجموعه‌های پدافند هوایی گردید.


۳- در چنین شرایط حساس و بحرانی، پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی(ره) حرکت نموده و هنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متأسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می‌گردد.


۴- ستاد کل نیروهای مسلح ضمن عرض تسلیت و اظهار همدردی با خانواده‌های داغدار هم‌وطن و جان‌باختگان اتباع سایر کشورها و عذرخواهی به خاطر خطای انسانی پیش آمده، اطمینان کامل می دهد با پیگیری انجام اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی نماید تا با خطا های صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.


۵- همچنین ابلاغ گردید تا در اسرع وقت مسؤولان مربوطه در سپاه با حضور در رسانه ملی توضیحات مشروحی را به مردم شریف ارائه نمایند.

 


جزئیات سقوط هواپیما ی بوئینگ اکراینی

حادثه به این صورت رخ داد که صبح روز گذشته 18 دی‌ماه در ساعت ۶:۱۸ یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال، دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام خمینی (ره) در حوالی شهریار - پرند از توابع استان تهران سقوط کرد و از آنجایی که هواپیما در دقایق اولیه پروازی بوده ‌و سوخت هواپیما هنوز چندان مصرف نشده بوده است، انفجار مهیبی هنگام برخورد با زمین رخ داده است‌.

 

در ساعات اولیه مقامات رسمی کشور و برخی کارشناسان صنعت هوایی درباره سقوط هواپیمای مسافربری اکراینی اعلام کرده بودند که علت سقوط هواپیمای بوئینگ 737 مشکلات فنی بوده که پیش از این هم بارها در کشورهای مختلف اتفاق افتاده و مطالبی دال بر ساقط شدن هواپیمای مسافربری با موشک روسی و اشتباه سامانه پدافند هوایی و سناریوهای این چنینی در شبکه های اجتماعی تکذیب شده بود.

 

جزئیات سقوط هواپیمای مسافربری اکراینی/ ساقی شدن هواپیما با موشک صحت دارد؟ +عکس و فیلم

 

در اولین ساعت ها مدیرکل روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: این هواپیما ۱۷۰ مسافر و خدمه داشته است و وقوع این حادثه نقص فنی هواپیما بوده است. رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه نیز اعلام کرد علت سقوط هواپیمای اوکراینی که صبح امروز در نزدیکی شهر جدید پرند سقوط کرد، آتش سوزی در قسمت موتور هواپیما بود. ساعتی بعد از وقوع حادثه اعلام شد: هواپیمای اوکراینی سقوط کرده دارای ۱۷۹ مسافر و خدمه بود که ۱۴۷ مسافر ایرانی و ۳۲ مسافر نیز غیر ایرانی بوده‌اند.

 

اصابت موشک به هواپیما

 

واکنش ها به سقوط هواپیمای مسافربری

 

مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی:

  • از اقدام پدافندی خبردار نبودیم و به ما اطمینان دادند که که عملیات نظامی اتفاق نیافتاده است.
  • فعلا موضوع انحراف از مسیر پرواز مورد تایید ما نیست
  • از طریق صداوسیما متوجه واقعیت شدم
  • جعبه سیاه قابل خواندن نیست و به اوکراین می‌رود

 

توضیح روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

  • مرکز کنترل فضای کشور بخشی از عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بوده و مسئولیت هدایت و کنترل پروازهای عبوری و داخلی (در فاز EN-ROUTE) را برعهده داشته است، اما نهاد تصمیم گیر برای انجام یا عدم انجام پروازها در شرایط خاص نمی‌باشد.

 

سازمان هواپیمایی کشوری:

  • تا زمان صدور اطلاعیه ستادکل نیروهای مسلح، هیچگونه اطلاع رسانی در خصوص موضوع اصابت موشک سامانه‌های پدافند به هواپیمای مسافربری کشور اوکراین به این سازمان صورت نپذیرفته است.
  • تاکنون هیچگونه انحراف پروازی از سوی هواپیمای سانحه دیده به اثبات نرسیده است.
  • پرواز مذکور در قالب کریدورهای استاندارد و مورد تایید شبکه یکپارچه پدافند کشور در حال پرواز بوده است و هیچ مشکلی برای کنترل هواپیما از سوی خلبان گزارش نشده است.

 

 


 

 سفارت اوکراین در تهران: سقوط هواپیما تروریستی نبود

 سفارت اوکراین در تهران در واکنش به انتشار برخی شایعات مبنی بر اصابت موشک یا تروریستی بودن حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین در حوالی تهران، این شایعات را رد و تاکید کرد: این سانحه صرفاً به علت نقص فنی موتور هواپیما رخ داده است.

 

 زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین نیز در اولین واکنش به سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی این کشور در حومه تهران گفت از انتشار تئور‌ی‌های بی‌پایه و بدون مدرک در زمینه سقوط این هواپیما باید دوری کرد.

 

روایت شاهدان عینی از حادثه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین 

 

سقوط هواپیمای اکراینی

 

ماجرای عجیب نجات از پرواز مرگ مسافر خوش شانس

رئیس راهور شهرستان سوادکوه از تماس راننده‌ای خبر داد که خودروی لکسوسش روز گذشته در سوادکوه به دلیل بدهی ۲ میلیون و ۴۷۰ هزار تومانی توقیف شد و وی امروز در تماس با فرمانده راهور سوادکوه از نجات جانش به دلیل توقیف خودرویش خبر داد.


محمد صادقی افزود: وی مسافر هواپیمای تهران به اوکراین بود که صبح امروز سقوط کرده بود.


واحد شهبازی که اهل گلستان و مدیر شرکت بازرگانی در اوکراین است با اشاره به اینکه بدهی خودرو با نام فرزندش است و دیروز در سوادکوه توقیف و به پارکینگ منتقل شد، گفت: برای بررسی فعالیت حقوقی و حسابداری شرکتم برای سال نو میلادی قرار بود با پرواز صبح امروز به اوکراین پرواز کنم که به دلیل توقیف خودرو به پرواز نرسیدم.

 

علت سقوط هواپیما

 

تماس تلفنی روسای جمهوری ایران و اوکراین در پی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی 

روسای جمهور ایران و اوکراین با تسلیت سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی بر ضرورت بررسی دقیق و سریع علت سقوط این هواپیما تاکید کردند. «ولادیمیر زلیسنکی» رئیس جمهوری اوکراین در تماس تلفنی با حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با قدردانی از اقدامات انجام شده از سوی نیروهای امدادی، اورژانس و کاشناسان فنی ایران در این حادثه، خواستار همکاری مشترک هیات‌های فنی دو کشور برای بررسی این حادثه و مشخص شدن دلایل سقوط هواپیما طبق پروتکل‌های بین المللی شد.

 

روحانی نیز با تاکید بر همکاری کامل هیات‌های فنی دو کشور برای انجام همه اقدامات لازم در این زمینه اظهار داشت: به وزارت راه و شهرسازی دستور می‌دهم که تیم مشترکی از کارشناسان دو کشور برای بررسی دقیق علت این حادثه تشکیل دهد.

 

در این گفت و گوی تلفنی همچنین بر تعامل وزرای خارجه ایران و اوکراین برای تسریع و تسهیل در همکاری‌های کارشناسان دو کشور در بررسی ابعاد این حادثه و انجام اقدامات لازم توافق کردند.

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۰
0
0
گاگولها از چه می ترسید که شایع پراکنی میکنید داغ هایمان بس نیست دنبال چه منافعی می گردید
تحلیل های برگزیده